Den där fastan...

Idag är det askonsdagen, dagen efter fettisdagen, och enligt tradition är det då jag börjar min fasta. Nej, jag låter inte bli att äta ända till påsk, men jag utesluter saker som är dåliga ur miljö-, hälso- och moralaspekter. Även om det kan bli lite tufft att sluta tvärt med grejer så är det mycket lättare när man har satt ett slutdatum, ett mål. Dessutom är grejen att det ska vara roligt (ja, seriöst) och även om det mesta återgår till samma gamla skitrutiner så småningom så kanske några små förbättringar håller i sig. Om inte annat hinner min lever återhämta sig. Och min ekonomi.

I år äter jag 100% veganskt (till skillnad från mina vanliga 95%), låter bli allt fika, godis, alkohol (och där försvinner krogragg och moraliskt förfall, haha), svärord och minimerar min kaffekonsumtion. Utöver detta inkluderar jag saker som jag mår bra av: extra mycket träning, en helsatsad pluggdag i veckan, en städdag i veckan och jag ska försöka utmana mig själv på något sätt varje vecka. Dessutom ska jag skriva ned bra grejer varje dag, sånadär smågrejer som kanske händer varje dag, men som man lätt missar.

För att göra hela grejen ännu mer skitkul (läs: lättare) så har jag ett poängsystem. Yay! Om jag klarar alla bra grejer en hel dag så får jag poäng, samt om jag gör ytterligare positiva grejer, typ hjälper en tant över gatan. En rejäl sketfylla kanske jag inte kan hålla mig ifrån i fyrtio dagar, men halkar jag in i en sån får jag poängavdrag. Vad jag ska ha på belöningslistan har jag inte bestämt än, haha, men jag tänker mig en fet jävla vad-tatuering om jag sköter mig exemplariskt. Vi får väl se..!

Morgondagens utmaning är att provsjunga i en kör. Word.

Kommentarer:

1 sara:

skriven

något sånt förväntade jag mig att få läsa idag! precis den motivationen jag var ute efter :) ska göra en lista på vad jag SKA äta den kommande månaden, istället för tvärt om. har hört (och märkt) att det går åt skogen när man tänker "jag får INTE äta choklad, choklaaaad, choklaaaaaaad, ÅH CHOKLAD!" gäller att få det ur huvudet. PUSS!

2 Olivia:

skriven

känns gött att vi ska försöka vara duktiga samtidigt, hoppas det smittar av sig på varandra!

3 e:

skriven

Satsaad fasta, lätt! Jag bröt min första dagen, bara för att jag har massa skitmat kvar hemma och inte orkade laga mat -.-

MEN JÄVLAR NAJSSSSSSSSSSSSS!

Kommentera här: