Mitt vörtbröd!

Är det jul ska man ha vörtbröd, så är det bara! Jag bakade en sats för ett par veckor sen också, och sa till Sara att jag skulle ge henne receptet, men det gjorde jag givetvis aldrig! Igår gjorde jag nytt, och bättre sent än aldrig, som Tomten säger till amerikanska barn. Så, här kommer det!
 
1 flaska porter - lagom mycket mjöl (förlåt, jag mäter inte, men en liter kanske? det märks!) - 50 g smör - 1 paket jäst - 1 dl sirap - 1,5 msk soya - 1 msk ingefära - 1 tsk nejlikor
 
¤ Värm hälften av portern i en kastrull. Dra av det när det börjar ryka och skålla kryddorna och hälften av mjölet (jag skållade ca 4 dl, det kändes lagom).
¤ Värm resterande porter, smör, soya och sirap till fingervarmt och smula ned jästen.
¤ Vänta tills porter-kryddblandningen svalnat något innan du blandar ihop de båda delarna och masserar in mer mjöl tills degen är fin och fast. 
¤ Låt jäsa tre kvart-en timme (ett Breaking Bad-avsnitt är perfekt, 47 minuter!)
¤ Forma brödet till något du trivs med! Den här gången gjorde jag två ganska tjocka limpor, så de fick gräddas i nästan 1,5 timme (men det var de värda!).
¤ Värm ugnen till 200C, sänk sedan till ~150 och grädda dina skapelser långt ned i ... typ en timme, beroende på brödform och hurpass välfungerande ugn man har.

Lätt som en plätt!

Kommentera här: