"Dina föräldrar är inte skyldiga att roa dig."

Det var ett tag sedan något provocerade mig så till den grad att jag orkade göra någonting av det. Så läste jag texten ovan. "Världen är inte skyldig dig jobb och bostad, du är skyldig världen nåt." Först ska jag påpeka att jag ser en del av poängen med texten, om den riktar sig till bortskämda ungdomar som aldrig varit med om någonting som utmanar deras världsbild, som inte behövt tänka på någon annan än sig själva och kräver att få en priviligierad framtid serverad på silverfat. Men... hur kommer det sig att dessa ungdomar är som de är? Är de för att de aktivt väljer det? Eller har det med deras uppväxt att göra? Givet är kanske vad jag anser: att det är uppväxten som är boven. Om föräldrar och omgivning tillåter barnen att bli så, har dessa rätt att i efterhand komma och peka sitt finger, anklaga ungdomar för lättja och egoism? Jag tycker inte det.
 
För det första är man som barn i hög grad offer för sin omgivning. För det andra har man aldrig valt att finnas till. Man föds in i ett visst samhälle, i en viss familj med vissa värderingar, och man drillas att passa in i detta från den stund man först luftar sin klibbiga spädbarnshand. Under uppväxten lär man sig förhoppningsvis tänka själv, man lär sig uppskatta vad man har och man finner någonting värt att kämpa för. Om man har tur. Om det nu inte blir så, om man blir en gnällig tonåring som gud förbjude frågar vad man ska göra - har man bara sig själv att skylla? "Din stad är inte skyldig att tillhandahålla fritidsanläggningar [...] Med andra ord väx upp, sluta gnäll och lämna din drömvärld." Eller handlar det här om ungdomar i utanförskap som bränner bilar? Är det också deras fel att samhället ser ut som det gör? Jag vill inte nonchalera det faktum att varje individ har ett eget ansvar, vi är i detta tillsammans och för att världen ska vara en hållbar plats måste vi hjälpas åt. Men... varför skulle man vilja kämpa för att vara delaktig i ett samhälle som inte vill ha en? För det är så det ser ut. Alla har inte samma förutsättningar, och liksom vi ungdomar tydligen är skyldiga resten av världen något så är den skyldig oss minst lika mycket. Att ni ska försöka ge oss en plats är väl inte för mycket begärt?
 
Kom förhelvete inte och klandra ungdomar för att de inte hittar sin plats i en värld ni låtit gå åt helvete.

Kommentarer:

1 anna:

skriven

Kunde inte hålla med mer. den där texten kändes som en käftsmäll.

2 E:

skriven

Well played sistah'

Kommentera här: